Parkinson is een erg vervelende ziekte die een grote rol speelt in uw dagelijkse leven. Ook tijdens de nacht kunnen Parkinson patiënten klachten ervaren, wat vaak lijdt tot slaapstoornissen. In slaap vallen en blijven is vaak moeilijk. Bovendien hebben mensen met Parkinson last van stijve spieren en spiersamentrekkingen. Daarnaast ervaren sommige mensen intense dromen, terwijl anderen gaan slaapwandelen. Ook krijgen sommige mensen slaapapneu. Dit alles lijdt ertoe dat men overdag erg moe is.  In dit artikel geven wij u 5 tips om comfortabeler te slapen met Parkinson.

1. Beweeg voldoende

Het is erg belangrijk dat u overdag voldoende beweegt. Op deze manier houdt u uw spieren soepel. Het is wel belangrijk dat u niet vlak voor het slapen heel intensief gaat bewegen. Hierdoor gaat uw hartslag namelijk omhoog en maakt uw lichaam adrenaline aan. Uw lichaam heeft tijd nodig om uw hartslag weer naar beneden te krijgen en de adrenaline te verwerken, waardoor in slaap vallen lastiger wordt.

2. Zorg voor een goed matras

Voor Parkinson patiënten is het essentieel om een goed matras te hebben. Dit matras moet u perfect ondersteunen, de druk op uw lichaam herverdelen, en zich aanpassen aan uw lichaam. Het meest geschikte matras hiervoor is een matras gemaakt van hoogwaardig traag- en koudschuim. Door het aanpassend vermogen komt uw rug in de juiste houding te liggen waardoor uw spieren zich gedurende de nacht kunnen ontspannen en herstellen. Hierdoor wordt u wakker zonder stijve spieren. Het druk herverdelend  vermogen reduceert de druk op uw lichaam, waardoor u geen piek druk ervaart op uw huid, spieren en gewrichten. Voornamelijk Decupré heeft kwalitatief hoogwaardige matrassen gemaakt van traag- en koudschuim.

3. Maak je eigen slaapschema

Voor een goede nachtrust kunt u het best structuur en regelmaat aanbrengen in uw avond routine. Hierbij is het goed om op een vaste tijd naar bed te gaan, nog even te mediteren of een boek te lezen en uw telefoon vlak voor het slapen gaan opzij te leggen.

4. Weet wanneer u wat eet (en drinkt)

Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat u niet vlak voor het slapen een grote maaltijd eet. Daarnaast is het onverstandig om 3 uur voor het slapen cafeïne houdende dranken zoals koffie te drinken.

5. Zorg voor een goed slaapklimaat

In een kamer van 18 graden Celsius slaapt u het best. Daarnaast dient uw kamer donker genoeg te zijn, zodat uw slaap niet verstoord wordt door felle lichten of de opkomende zon. Daarbij slaapt u een stuk lekkerder als u in een fris bed ligt. Vervang uw beddengoed dus regelmatig voor een goed slaapcomfort.

Ontvang vrijblijvend slaapadvies van Decupré

Naar adviespaneel